Recenzie carte: Dragoste în vremea holerei – Gabriel Garcia Marquez

Pentru că Un veac de singurătate mi s-a părut una dintre cele mai bune cărți citite vreodată, Dragoste în vremea holerei reprezenta pentru mine o lectură aproape obligatorie, dar care nu prea reușea să își facă loc între atâtea noi apariții interesante.

Mulți o văd ca situându-se cu succes în topul celor mai bune povești de dragoste și să fiu sincer m-am temut oarecum să nu găsesc lungi pasaje romanțioase, bine scrise dar cam atât. Mi-a plăcut Despre dragoste și alți demoni, cu care am găsit câteva puncte de legătură, dar pe aceasta nu aș vedea-o în mod necesar ca pe o carte pe care nu trebuie să o ratezi.

Detalii despre Dragoste în vremea holerei – Gabriel Garcia Marquez

Să vedem ce are deosebit Dragoste în vremea holerei, ce aduce ea atât de unic în sutele de mii de pagini închinate iubirii de majoritatea autorilor.

Un puști, Florentino Ariza livrează o scrisoare și o vede pe Fermina Daza, de care se îndrăgostește imediat. Începe să o urmărească pe fată atunci când aceasta se plimba prin oraș împreună cu mătușa sa, iar după luni bune îndrăznește să îi dea o scrisoare referitoare la dragostea care îl măcina. Urmează ani întregi de corespondență, planuri de căsătorie, la care se opune tată Ferminei, dornic să aranjeze o partidă bună pentru aceasta. În cele din urmă Fermina însăși are o revelație – s-a îndrăgostit de o himeră, nu de timidul și anostul Florentino și îl trimite la plimbare pe băiat printr-un impuls de moment. În viața fetei apare medicul  Juvenal Urbino, cel mai râvnit burlac din oraș, cu care se și căsătorește.

În zecile de ani care vor urma Florentino va visa în continuare la frumoasa Fermina, iar aceasta va avea momente în care se va simți vinovată de alegerea făcută. Băiatul ajunge un bărbat de succes în afaceri, condimentându-și viața cu sute de aventuri galante: frumoase și urâte, nebune, grase, soții depravate, toate reprezintă un moment de desfătare sexuală sau iluzia unei noi iubiri.

Dragoste în vremea holerei nu e o carte despre iubire, ci mai degrabă despre o obsesie care durează cât o viață. O obsesie pentru o femeie frumoasă, dar care trăiește mai degrabă sub impulsul deciziei de moment și care nu își găsește niciodată liniștea.

De remarcat și contextul istoric, al războaielor civile columbiene de la cumpăna secolelor XVIII și XIX, dar și imaginea de ansamblu a unui oraș care își caută gloria din perioada stăpânirii spaniole.

Mi-a plăcut foarte mult cartea, în special datorită măiestriei cu care Garcia Marquez se joacă efectiv cu cuvintele. Rar mi-a fost dat să citesc sute de fraze care se înlănțuiesc, fără a fi întrerupte de prea multe dialoguri, dar care îți umplu sufletul avid de o lectură bună. Aproape în fiecare pagină, oricât ar fi de dur contextul, cartea reușește să te bine dispună, doar prin introducerea a câtorva cuvinte care au doza de ironie și umor necesară.

[maxbutton id=”1″ url=”https://l.profitshare.ro/l/11315713″ text=”Cumpără cartea!” ]