Recenzie carte: Cei frumoși și blestemați – F. Scott Fitzgerald

Am găsit în Marele Gatsby o carte bună, dar nu una pe care să o așez în topul celor mai bune cărți din toate timpurile, cel puțin nu într-un clasament personal. Pentru că mulți văd însă o nedreptate prin popularizarea romanului Marele Gatsby și ignorarea altor creații ale lui Fitzgerald, am decis să îî mai acord o șansă prin Cei frumoși și blestemați. Titlul are parfum de roman clasic de început de secol XX și oarecum îți creează o imagine și unele așteptări chiar înainte să parcurgi primele pagini.

Acțiunea din cartea Cei frumoși și blestemați – F. Scott Fitzgerald

Anthony Patch, un tânăr absolvent de Harvard, duce o viață boemă în New York. Nu urmărește vreo țintă profesională, la orizont aflându-se moștenirea potențială a faimosului său bunic Adam Patch. Relațiile dintre cei doi sunt distante, bătrânul fiind un conservator, un credincios practicant, care susține prohibiția. Spre deosebire de acesta Anthony pare lipsit de orice spirit practic, petrecându-și zilele în luxosul său apartament, servit de un majordom englez și nopțile în petreceri însuflețite de alcool, alături de bunii săi prieteni. Viața sa amoroasă se rezumă la o serie de aventuri alături de tinere de condiție socială mai joasă. Siguranța lui Adam și respingerea ideii de căsătorie sunt zdruncinate de apariția fermecătoarei Gloria, o adevărată atracție pentru toți bărbații din înalta societate.

Căsătoria vine rapid, însă dragostea pasională se stinge după doar câțiva ani. Viața lor devine una monotonă, marcată de lipsuri materiale comparativ cu luxul în care erau obișnuiți să trăiască. Neîmplinirile profesionale și platitudinea care le marca deja relația sentimentală sunt înlăturate temporar de petreceri și beții, care îi rup pentru câteva zile de realitatea anostă. Soții sunt o piedică unul pentru celălalt – Gloria îl acaparează pe Anthony și îi consumă toată energia și elanul pe care le avea pentru o carieră literară sau de jurnalist, iar gelozia lui Anthony îi interzice Gloriei o carieră în cinematografie, noua pasiune a americanilor, care produce vedete și milionari pe bandă rulantă.

Nu vorbim de un roman subțirel, ci de unul destul de consistent, care nu te lasă totuși cu impresia că a avut de spus atât de multe. Degradarea unui cuplu atât de frumos, care pornea cu toate premisele unei căsnicii de succes este surpinsă destul de bine. Frapează cumva lipsa de consistență și simetrie, pagini încărcate de substrat, dense sentimental, alternând cu altele destul de banale, care descriu continua alergătură, la propriu, a celor doi, către un loc în care să își găsească liniștea și o viață împlinită.

Între timp continuau să se descopere involuntar unul pe celălalt, din reacții și rețineri bizare, din repulsii, prejudecăți și aluzii întâmplătoare la trecut. Fata era incapabilă de gelozie și mândră de asta, iar pe el, care era extrem de gelos, această virtute a ei îl irita.

Citatul reprezintă esența întregii căsnicii a celor doi. Ceea ce descoperă însă unul la celălalt înlătură imaginea idilică formată în primele luni de relație și contribuie la înstrăinarea lor.

Aspecte interesante în cartea lui F. Scott Fitzgerald

Interesante sunt încercările lui Fitzgerald de a inova prin stilul său, introducând unele pasaje scrise în modul caracteristic unui scenariu de teatru. Mi-au plăcut, dar nu le-am găsit neapărat o justificare.

Cei frumoși și blestemați e o carte bună. O vor găsi așa mai ales iubitorii literaturii clasice, a firului narativ fluent, fără surprize majore, a clasicei antiteze bine-rău și pildelor care se dădeau atunci când viața era mai simplă, ghidată de principii riguroase. O carte care mi-a plăcut în special pentru prima parte în care cei doi se îndrăgostesc, în care romanticul și neexperimentatul Anthony cucerește o femeie sigură pe ea, incapabilă de gelozie, căci atuurile sale fizice o făceau extrem de dorită. Gândindu-mă acum nu îmi dau seama cum această poveste de dragoste a fost posibilă. Am văzut trăirile lui, dar autorul nu reușește să redea convingător și perspectiva ei. Poate că a atras-o clasica nevoie de siguranță alături de un bărbat care promitea să-i mențină un standard de viață ridicat.

[maxbutton id=”1″ url=”https://l.profitshare.ro/l/11315716″ text=”Cumpără cartea!” ]