Portretul fizic al lui Manole (caracterizarea Mesterului Manole)

Portretul fizic al Mesterului Manole

Caracterizarea Mesterului Manole – portretul fizic din drama ”Mesterul Manole” si din balada cu acelasi nume culeasa de V. Alecsandri.

Portretul fizic al lui Manole din drama ”Mesterul Manole” de Lucian Blaga lipseste aproape cu desavarsire, fiind mentionata doar o singura trasatura fizica de catre Mira: ”par negru”. In schimb, el este caracterizat direct de catre celelalte personaje reliefandu-se astfel alte trasaturi ale lui.

Nici in balada nu intalnim elemente de portret ale lui Manole, insa in ambele opere sunt prezentate trasaturile morale ale lui Manole, dar si dragostea pe care mesterul i-o purta Anei.

Manole se autocaracterizeaza recunoscand ca este stapanit de patima creatiei, care il mistuie pe zi ce trece: ”pentru biserica zilnic mor”, ”e foc ce mistuie (..) si e pedeapsa si e blestem”. Acelasi sentiment il incearca pe creator si in balada.

Din cele doua opere reiese ca Manole este un personaj complex prin framantarile sale dramatice, prin intrebarile pe care si le pune, prin starile atat contradictorii prin care trece si evolueaza pe doua planuri fundamentale, aflate intr-o stransa conditionare reciproca: unul psihologic si unul al faptelor.

Manole traieste in drama intr-un mediul care-l ajuta sa se detaseze de lume, iar drama lui este inteleasa doar de trei personaje: Mira, Bogumil si Gaman.

Iubirea purtate femeii care ii este alaturi este un aspect foarte important in ambele opere. In balada ne este prezentat un Manole distrus de gandul ca-si poate ucide iubita cu mainile lui, acesta ajungand sa ceara si semne divine pentru a evita aceasta situatie, in timp ce in drama lui Lucian Blaga, Manole este descris ca fiind bolnav de iubirea lui pentru Mira.

Manole ajunge sa se razvrateasca impotriva faptei lui si vrea chiar sa sparga zidul in care este zidita Mira.

Pe la-vorbitor.ro puteti gasi si caracterizarea lui Manole din opera ”Mesterul Manole”, de Lucian Blaga.

Lasă un răspuns