Caracterizarea lui Manole din drama ”Mesterul Manole”, scrisa de Lucian Blaga.

Mesterul Manole este o drama de idei, avand la baza mitul estetic al creatiei, realizata prin jertfa si suferinta.

Mesterul Manole este protagonistul dramei care evolutioneaza, in opera fiind prezentat ca o individualitate. Celelalte personaje se raporteaza la personalitatea sa.

Portretul fizic al lui Manole lipseste aproape cu desavarsire, fiind mentionata doar o singura trasatura fizica de catre Mira: ”păr negru”. In schimb, el este caracterizat direct de alte personaje reliefandu-se astfel alte trasaturi ale lui. Mira il vede ca pe o ”inima fara odihna, gand treaz, visare fara popas”. Insa atunci cand afla ca vrea sa jertfeasca pe cineva pentru a zidi biserica, ea il numeste ucigas: ”noua ucigasi, cu Manole zece”.

Pentru cei noua mesteri, Mesterul Manole este ”Mesterul Nenoroc”, cel de-al saselea indraznit sa-l marturiseasca ca: ”Eu te-am iubit si te-am urat cel mai mult”. In schimb, este considerat de catre sol un mesager al adevarului.

Manole se autocaracterizeaza recunoscand ca este stapanit de patima creatiei, care-l mistuie pe zi ce trece: ”pentru biserica zilnic mor”, ”e foc ce mistuie (..) s e pedeapsa si blestem”. De asemenea, el se autocaracterizeaza ca o persoana blanda, insa cu un suflet amar si impacat:

”..bratul meu e bland

Uite ochii mei astazi sunt blanzi

Si bland e si mersul meu si statul in picioare (..) sufletul e asa de sfarsit, ca nu poate sa fie decat amar impacat.

Tot ce mi-a ramas e salbaticia cuvantului.”

Ca personaj intr-o drama moderna, Manole evolueaza ca un caracter cu puternica si problematica personalitate, cu o individualitate discreta. Toate acestea fac din el un personaj de tragedie antica ce-si traieste intens si neabatut destinul sau de martir al frumosului.

Caracterizarea lui Manole din opera ”Mesterul Manole”, scrisa de Lucian Blaga, este potrivita pentru toti liceeni care-si doresc un rezultat mare la examenul de BAC.