Riga Crypto si Lapona Enigel comentariu este una dintre cele mai cunoscute opere ale scriitorului roman Ion Barbu. Poemul este remarcabil pentru complexitatea ei literara, abilitatea autorului de a combina simbolismul cu matematica si filozofia, precum si pentru natura poetica si profunda. In acest articol, vom explora aceasta capodopera si vom incerca sa intelegem semnificatia ei si locul pe care il ocupa in literatura romana si universala. Vom analiza elementele cheie al acestui poem, precum si contributia lui Ion Barbu la dezvoltarea literaturii si a culturii romanesti.
Idei principale in Riga Crypto si Lapona Enigel comentariu de Ion Barbu
Poezia este o balada, dupa parerea lui Marin Mincu, balada ca specie lirica faciliteaza saltul romantismului in ermetism conducand catre un romantism gnomic. Avand o epica restransa, balada foloseste simbolurile apeland la cunoasterea originala, ele fiind arheotipurile lui Platon care nu pot fi relevate decat initiatilor. Astfel, creatia insasi este insotita de avertismente dar si de posibile chei de descifrare.
Balada are menirea de a comunica incifrat o experienta, ea foloseste toata recuzita: menestrelul, natura insasi (armonie si cadru al cantarii), aventura pe care o presupune repetarea cantecului astfel se explica rama poemului, o introducere cu multiple functii asezata inaintea povestii baladesti propriu-zise
Cea mai cunoscuta interpretare porneste de la formula prin care Barbu insusi si-a definit balada ca “Luceafar intors sau rasturnat”. Nicolae Manolescu arata punctele comune ale celor doua creatii:
- Motivul aspiratiei teluricului completat de “Botezul apolinic al soarelui”
- Dialogul dintre cei doi actanti dar si puterea de patrundere a chemarilor sau a incantatiilor
- Temerea celui chemat
- Imposibilitatea nuntii
- Corespondenta dintre “muzica sferelor” la Eminescu si descantecul popular la Barbu.
O a doua posibila interpretare propune o viziune asupra cunoasterii umane, altfel spus o replica moderna a proiectiilor renascentiste. Nunta reprezinta comunicarea omului cu misterul existentei iar Barbu o descrie ca pe o calatorie interioara, e un fel de peregrinare spirituala a sufletului.
Atributele personajelor lirice
Riga Cripto
- locul in care traieste = padurea care sugereaza lumea
- Elementele primordiale, apa si pamantul parca se afla in faza haotica de dinaintea creatiei
- Prima treapta a lumii este cea vegetala reprezentata de bureti, ghiocei, toporasi, lume vegetala ce il are drept suveran pe Riga Cripto
- Vrajitoarea Minatarca este pazitoarea lacului sacru si a unei taine supreme (posibil imortalitatea)
- Atributele lui Cripto sunt scoase in evidenta odata cu acuzatia formulata de celelalte buruieni: sterp, naravas, refuzul infloririi
- Existenta unor verbe precum: barfeau si ocarasca fac trimitere la un nivel degradat al limbajului cu forme violente chiar agresive “ghiocii” desemneaza primele flori ale primaverii, flori rostitoare ale reinceperii ciclului vegetal, insa numele florilor este contaminat ca forma amintind de ghioc folosit in practicile magice ale ghicitului
- Toporasii intaresc prin culoarea lor simbolul sumbru deoarece culorile violet, alb sunt culori ale mortii in mentalitatea arhaica
- Buretii joaca rolul de umanitate pe care este proiectata regalitatea lui Cripto
- Cripto duce o existenta suspendata, existenta ce este conditionata de chiar locul sau in univers
- Numele Cripto inseamna “Cel tainuit” si contine aceeasi sugestie a unei naturi care stagneaza precum cea a melcului, un motiv des intalnit al altor creatii apartinand lui Barbu.
Lapona Enigel
- Fara o trimitere directa numele de Enigel a suscitat totusi doua interpretari diferite datorita sonoritatii sale nordice, pe de o parte trimite la numele raului Ingul iar pe de alta parte trimite la un vechi nume baladesc, germanic, Enite
- Lumea Laponei este taramul racelii, al apei, element primordial
- Epitetul “urgisita” dezvaluie fie exilul fiintei umane, fie blestemul ce apasa asupra unui intreg tinut supus prin inghetarea unui cataclism pedepsitor
Atributele Laponei sunt de o potriva ratiunea dar si afectul, ea realizeaza o sinteza a fiintei superioare odata cu drumul pe care il parcurge de la Nord catre Sud. Acest drum al initierii contine la randul sau o dubla sugestie:
- O pendulare de tip trans transhumanta ce se desfasoara in concordanta cu ritmurile cosmologice si cu viata pastorala (aminteste vag de tiparul mioritei)
- O expeditie singulara de salvare a elementelor ramase vii sau viabile din lumea ei
Intalnirea dintre cei doi protagonisti in Riga Crypto si Lapona Enigel comentariu
- Lumea vegetala exercita asupra Laponei o actiune magica
- Lacul (poiana), timpul (noaptea), starea (somnul si visul) o ajuta pe Lapona sa isi actualizeze disponibilitatile de fiinta primordiala
- Ipostaza onirica a lui Cripto accentueaza si mai mult ideea de sterilitate. Riga span, este insotit de batran vegheaza la perpetuarea starii de increat.
- Sunt asezate in contrast doua principii antitetice foarte puternice. Principiul feminin, cel purtator de viata, si cel masculin marcat de sterilitate.